En af mine gode bekendte fra golfbanen, Torben, har i en lang årrække været en af byens mest fremtrædende advokater. Han har været partner i byens suverænt største advokatfirma, og der er vist ingen tvivl om, at han har gjort det rigtig godt økonomisk for sig selv.
Derfor var det lidt af en overraskelse for alle i hans bekendtskabskreds, da han for nogle måneder siden valgte at sælge sin andel af advokatfirmaet og træde helt ud af. Han er trods kun 55 år gammel, så de fleste mente vel nok, at det var lidt tidligt at gå på pension.
Men det var heller ikke det, Torben gjorde. Han fortalte, at han i flere år havde puslet med tanken om at være sig selv i et lille advokatfirma med kun sig selv til at tage sig af nogle forholdsvis få sager indenfor det felt, han havde oparbejdet en stor ekspertise i.
En dag sad jeg og snakkede med ham ude i golfklubben, og han fortalte, at han i nogle år havde vendt ryggen til sit eget ønske, fordi det af praktiske grunde var næsten umuligt at gennemføre, for hvem vil have en advokat, som i mange af døgnets timer ikke kan kontaktes, som han spurgte.
Sekretær uden ansættelse
Sagen er, fortalte han, at jeg ikke vil have en fastansat sekretær til at besvare telefonopkald og den slags, for jeg vil ikke igen være arbejdsgiver for nogen. Men nu har jeg fundet ud af, at vi her i byen har et bureau, der tilbyder alle former for callcenter – dem her, så jeg kan lade dem klare alt det, man kalder sekretærarbejde.
Torben fortalte, at han var vældig godt tilfreds med den ordning, for bureauet påtager sig den nødvendige telefonpasning, så han ikke selv bliver forstyrret hele tiden. Det nyder jeg for eksempel godt af, når jeg er her ude på golfbanen, for jeg gider altså ikke rende rundt med mobiltelefonen for øret, når jeg spiller golf.
Min aftalte med bureauet går ud på, at mit telefonnummer bliver viderestillet til bureauet, som så besvarer de opkald, der kommer til mig. De er på bureauet rigtig dygtige til screening af telefonopkald, så jeg kun bliver forstyrret af noget, der er vigtigt og som kun jeg selv kan tage stilling til. Og det er faktisk ikke dyrt.
I mange tilfælde kan pigerne på bureauet jo besvare opkaldene selv, for de har en masse oplysninger om mig – ikke mindst har de adgang til min arbejdskalender, så de rent faktisk også kan lave aftaler om et møde med en kunde.
Beskedservice der virker
Det hele fungerer så på den måde, at bureauet via vores aftalte beskedservice sender beskeder til mig om de opkald, der er kommet, og så kan jeg læse beskederne på min mobiltelefon, når det passer mig, og jeg kan i givet fald ringe tilbage til en eller anden klient, hvis der er et spørgsmål, der skal tages stilling til hurtigt.
Torben fortalte, at han var meget begejstret for den ordning – også fordi den koster ham væsentligt mindre end de udgifter, der ville være til en advokatsekretær på fuld tid.
