Det er altid lidt spændende, når man får nye naboer, for man ved jo aldrig på forhånd, hvad det er for en slags mennesker, man nu skal bo ved siden af. Men da vi for et par måneder siden var i den situation, at en familie flyttede ind i nabohuset, viste det sig nu hurtigt, at vi var ret heldige med vores nye naboer, for de har vist sig at være nogle meget imødekommende og venlige mennesker, så jeg er sikker på, at vi kan se frem til et godt naboskab.
Første gang jeg for alvor fik en snak med min nye nabo var et par dage efter deres indflytning. Jeg var ude i vores indkørsel, og så kom han slentrende over og spurgte pænt, om han måtte stille mig nogle spørgsmål, og det viste sig, at hans første spørgsmål gik på, hvor mange gange om året der her i kommunen bliver hentet storskrald.
Jo, ser du, svarede jeg sådan lidt undskyldende. Indtil den seneste kommunalreform i 2007 havde vores tidligere kommune faktisk sådan en ordning, men nu findes den desværre ikke længere, for ordningen blev ganske enkelt afskaffet af den nye storkommune, så nu må vi selv sørge for at komme af med den slags.
Øv, svarede han, for vi har selvfølgelig en hel del af den slags, nu hvor vi er ved at være færdige med at pakke ud, men det må vi jo så se at komme af med på en anden måde. Vi fortsatte vores snak lidt, og det fødte faktisk en ide hos mig om, at vi måske kunne få de andre på vores lille villavej med på, at vi i fællesskab lejer en affaldscontainer et par gange om året, så vi kan komme af med vores ekstra affald.
Min nye nabo var bestemt med på den ide, og vi var hurtigt enige om, at hvis vi bare var flere end en halv snes husstande om sådan en ordning, vil det, der skal betales i containerleje, helt klart være en overkommelig udgift for den enkelte.
Vi blev enige om, at jeg skulle forelægge ideen for de andre beboere på vejen, for mig kender de jo i forvejen, mens min nabo selvfølgelig er helt ny for dem også. Så jeg begyndte allerede samme dag at gå rundt til dem, der bor nærmest ved os, og der var generelt en velvillig indstilling til projektet.
Da jeg besøgte Bent og Aase nævnte Bent, at han faktisk selv havde tænkt på det, for hans ældre bror har et firma, der har specialiseret sig i storskrald i København, men da vi bor i Jylland, skal det naturligvis ikke være Bents bror, der skal involveres.
Men Bent kom også med et godt indspark til projektet, for han nævnte, at vi så burde leje både en affaldscontainer og et par big bags til vores storskrald, og så kan vi øremærke containeren til gamle møbler og den slags og spare på pladsen ved at bruge en bigbag til de mindre dele, for det er en langt billigere løsning.