Fly forsinket

0 Comments

Sommetider tænker jeg på, at vi har udviklet et samfund, hvor kun dem, som er økonomisk stærke, overlever. Og dem, som er økonomisk meget stærke, har det sidste ord. Det er dem, der bestemmer reglerne. Det er dem, der udstikker politikken. Det er dem, der har magten. Og hvorfor tænker jeg så på det, spørger du sikkert. Hvorfor gider du bekymre dig om det, når du nu tror, at du ved, hvordan verden hænger sammen?

Flyrejser

Det skal jeg fortælle dig min ven!
For nylig var jeg på en forretningsrejse. Jeg havde møder med adskillige, mulige samarbejdspartnere i Europa. Og en del kunder, som jeg sælger produkterne, jeg laver til. Og det var en katastrofal rejse. Ikke at møderne ikke gik godt. Men jeg var nødt til at lægge alle planlagte møder om pga. en enkelt flyforsinkelse.
Det var i München, problemet startede. Vejret var dårligt, og jeg blev forsinket i min rejse videre sydpå. Havde planlagt en mellemlanding på 1,5 time, men den udviklede sig til en 6 timers forsinkelse. Det betød, at jeg måtte aflyse 2 møder. Det betød også, at jeg mistede en ordre på et par millioner kroner. Det er afgørende for min virksomhed, at jeg får ordrer i den størrelsesorden, ellers kan vi ikke overleve. Jeg vil muligvis blive tvunget til at fritstille nogle af de gode medarbejdere, jeg har.

Erstatning for forsinket fly

Nu ved jeg, at man kan få erstatning ved forsinket fly via rejsepriser.dk. Jeg kender reglerne. Og jeg har da også fået erstatning. For en enkelt flyforbindelse. Men jeg har ikke fået erstatning for tabte ordrer eller for de potentielt tabte ordrer. Flyselskabet, som jeg rejste med, mener ikke, at det er deres ansvar. En ordre er en ordre, og den kan placeres via mail, siger de.

Det er noget værre vrøvl. Hvis jeg skal sælge mine produkter, er jeg nødt til at kunne mødes med mulige kunder. Og hvis jeg ikke kan komme frem til et aftalt møde til tiden, ja så fremstår jeg som meget uprofessionel og chancen for at få en ordre, minimeres. Så simpelt er det. Almindeligt godt købmandskab hviler på pålidelighed. Man skal kunne stole på hinanden – køber og sælger. Og hvis sælger ikke møder op, ja så er køber ikke positivt indstillet. Det er simpel logik.

Men det vælger de store og stærke flyselskaber at ignorere. De ved godt, at mange af os rejser i forretningsøjemed. De ved også godt, at flyforsinkelser kan skabe problemer for os.
Hvorfor nægter de, så at tale om en ekstra erstatning til forretningsfolk? Naturligvis, det vil køre dem ned under bundlinjen. Det kan ikke betale sig. De kalkulerer åbenlyst med, at de ved, at ikke alle, som har krav på erstatning ved forsinkede fly, søger om den. Det, synes jeg, er frækt. Men de kan komme afsted med det. Hvorfor? Måske fordi de sørger for, at mange mennesker kommer igennem landets store lufthavne. Det giver staten indtægter. Og så er de bare ligeglade med om at lille jeg ophører med at være fast kunde hos dem. Sådan er det bare!

Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Related Posts