Facebook markedsføring

0 Comments

Dengang da jeg åbnede en konto på Facebook, var jeg meget entusiastisk. Det var simpelthen så sjovt. Her kunne jeg sidde på den anden side af verden og finde venner fra, dengang vi gik i folkeskole. (Mange år siden!) Der skete faktisk det, at jeg fik en invitation til at blive venner med en gammel klassekammerat, før det gik op for mig, at jeg også kunne lede efter min fortid på Facebook. På en eller anden vis havde hun fundet min mailadresse. Måske havde hun googlet mit navn, og fundet ud af, at jeg arbejdede for et stort firma herude, og så skrev hun og spurgte, om jeg havde en konto på Facebook. Jeg svarede hende ærligt, at jeg ikke kendte til Facebook, men ville kigge på det. Så åbnede jeg en konto. Det blev til en tidssluger.

Jeg brugte timer hver eneste dag. Jeg fandt gamle venner, fik massevis af invitationer fra folk, jeg kender, men som jeg ikke havde tænkt på i årevis. Og begyndte så at holde kontakten ved lige. Sjovt og underholdende. Det, at man kan følge med i, hvad de andre laver sådan lidt, som en flue på en væg. Og det kan de så også gøre med mig. Se, hvornår jeg poster, eller se billeder, jeg har uploadet, eller musik, jeg kan lide. Eller når jeg har sejret i et eller andet spil.

Men her på det sidste er jeg faktisk lidt træt af Facebook. Der er blevet lavet en del ændringer, og datapolitikken er også blevet ændret nogle gange. Siden de her skandaler, der har været om Facebooks indblanding i læk af persondata. Og jeg synes, at jeg kan se, at det er en tendens, jeg ikke er alene om. Flere af mine venner har faktisk lukket deres konto. Én forklarede, at han lukkede den, fordi han simpelthen blev afhængig af at se, hvad der sker på Facebook. En anden forklarede, at hun lukker sin konto, fordi hun ikke stoler på Facebook mere.

Markedsføring på FB

Ok, det er måske lidt ekstreme grunde til at lukke sin konto. Man kan vel sætte grænser for sig selv: Sådan i stil med at nu går jeg på Facebook i 30 minutter. Får et hurtigt kig og ser, om der sker noget spændende her i området, hvor jeg bor. Og så færdig med Facebook for i dag.
Men sådan fungerer det ikke altid. Eller rettere, sådan fungerer jeg ikke altid. Der sker nemlig meget på Facebook. Én af de ting, som holder fast i mig, er mange firmaer, laver markedsføring på Facebook. Og de gør det godt. Ellers kan de ikke holde mig interesseret – hver dag. Men det lykkes for dem. Hvordan de laver markedsføringen på Facebook, ved jeg faktisk ikke, men jeg er imponeret over det. Normalt er jeg nemlig meget disciplineret. Hvis jeg siger 30 minutter, så er det 30. Ikke 29 eller 31 eller flere timer. Men her kommer min selvdisciplin til kort. Den dur ikke. Jeg er på Facebook i mindst en time dagligt. Og meget af tiden derinde bliver brugt til at kigge på forskellige annoncer.

Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Related Posts