Share on Google+Email this to someoneShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Biler.. Alle drenge elsker dem. Sådan er det bare. Men hvad er det for mekanismer, der får primært mænd til at elske og nærmest forgude biler? Der´t er der mange gode svar på, og i denne artikel vil jeg forsøge at komme med bare nogle få af dem. Har du selv andre bud, er du meget velkommen til at dele dem med os i kommentarfeltet!

Biler er magt

At have en bil til rådighed er frihed – og frihed er magt. Magten til at bevæge sig hurtigt hvorhen, man vil. Men magten ligger også i at dominere andre med en bil, der er hurtigere, smartere og vildere end de andres. Se for eksempel, hvordan der i titusindvis deles billeder og kommentarer om biler på Bilgalleri.dk. Et studie i, hvor megen magt, der liger i at have en speciel bil.

Magten er især vigtig for unge og yngre mænd, der har testosteron nok i blodet til at forsyne en mindre kostskole for drenge 🙂

Biler er status

Jo “federe” en bil – jo mere status. Det hænger i udpræget grad sammen med det absurde afgiftssystem, der plager Danmark. Selv de mest elendigt kedelige biler koster en mindre formue, så er der råd til en særlig bil, er der signaleret økonomisk overskud med det samme. Og langt de fleste mennesker (mænd i særdeleshed) kan nu altså godt lide, at verden kan se, de har succes. Så også der er bilen en vigtig paramter til at vise verden, hvem man er.

Biler er identitet

Når en stationcar i lavere mellemklasse ruller ind foran Brugsen, ved vi jo godt, at der er dømt “Familie i lavindkomstklassen med børn og discountmad i køleskabet”. Og hvem har egentlig lyst til at blive identificeret der? Derfor vil mænd generelt gerne have biler, der får andre mænd til at ønske, at de også havde sådan en bil.

Provokerende?

Mener du, at mine betragtninger er provokerende? Kom igen i kommentarfeltet og giv din mening til kende. Og lad nu være med at påstå, at biler ikke interesserer dig 😉

Share on Google+Email this to someoneShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook